Het Ben Sajet Centrum heeft onderzoek gedaan naar alledaagse attentheid bij buurtwinkels. De onderzoekers, Josje Schut, Diny Stekelenburg en Ludo Glimmerveen deden 19 interviews bij 15 verschillende ondernemingen in en rondom Amsterdam. Ze spraken met name de eigenaren van deze ondernemingen en combineerden de gesprekken steeds met observaties op de locaties.
Alledaagse attentheid in de winkelstraat, ondernemers als bron van hulp en steun in de buurt
De belangrijkste bevindingen:
- Er zijn vijf vormen van alledaagse attentheid: een groet en herkenning; een luisterend oor; warme oplettendheid; hand- en spandiensten; lichte lichamelijke zorg. Deze vormen komen in verschillende mate voor bij attente commerciële plekken.
- Ze signaleren drie kenmerken die attentheid op deze plekken bevorderen én bijdragen aan het ontstaan van langdurige relaties tussen ondernemers en klanten: lokale verankering in de buurt, investering in klantenbinding, en de ‘veilige’ rol van consument.
- Tegelijkertijd zien de onderzoekers dat de attentheid van ondernemers ook begrensd is: er zitten beperkingen aan wie er geholpen wordt, op welke manier, en in welke mate. Zorgzaamheid richting klanten staat in de praktijk soms op gespannen voet met commerciële belangen.
- Als ondernemers hun grens bereiken van wat ze voor iemand kunnen of willen betekenen, dan doen ze zelden een beroep op formele instanties. Daarbij maken ze zich zorgen om te grote bemoeienis, maar ze weten ook niet goed bij we ze waarvoor kunnen aankloppen.
De aanbevelingen:
- Versterk de wederzijdse bekendheid tussen ondernemers en zorg- en welzijnsprofessionals, bij voorkeur via één laagdrempelig contactpersoon met een breed netwerk in de buurt.
- Pas tegelijkertijd op voor té grote bemoeienis van professionals, omdat dit de laagdrempeligheid van de plek kan ondermijnen.
- Verken de mogelijkheden om het voortbestaan van attente commerciële plekken te faciliteren door de financiële druk op hun attente rol te verlichten, bijvoorbeeld door als gemeente of woningcorporatie maatschappelijke huurtarieven te hanteren.
Lees het rapport: De buurtwinkel als hulp- en steunpunt – Ben Sajet Centrum
Reactie toevoegen